Wycieczka na Nosal – Szlak z Zakopanego

Nosal jest to wzniesienie reglowe o wysokości 1206 m n.p.m. w Tatrach Zachodnich. Rozpościera się między Doliną Bystrej a Doliną Olczyską i stanowi zakończenie północno-wschodniej grani Kasprowego Wierchu. Wycieczkę na Nosal z Zakopanego należy rozpocząć, idąc ul. Krupówki, ul. Władysława Zamoyskiego i ul. Przewodników Tatrzańskich do Kuźnic. Podejście na Nosal od strony Kuźnic jest niezbyt strome, więc również niemęczące.

W Kuźnicach idzie się początkowo niebieskim szlakiem, który wiedzie przez Boczań do Doliny Gąsienicowej – stromo w górę ścieżką przez stary las. Od miejsca, gdzie ścieżka na Halę Gąsienicową skręca w prawo w niewielki wąwóz, dalej zielonym szlakiem w kierunku na wschód. W tym miejscu ścieżka przestaje się wznosić stromo do góry i prawie poziomo biegnie w poprzek lesistego stoku. Po przekroczeniu parowu w kilka chwil dochodzi się do siodła Nosalowej Przełęczy (1101 m n.p.m.).

Nosalowa Przełęcz

Tutaj należy przeciąć nartostradę z Hali Gąsienicowej do Kuźnic. Z przełęczy grzbietem dochodzi się do widocznego, skalnego grzbietu Nosala. Najpierw lasem, potem omijając z prawej strony skałki, osiągamy obrywający się urwiskiem główny wierzchołek Nosala. Urwiska przybierają formę wyraźnych turni – skalnych „nosów”, od których powstała nazwa szczytu.

Nosal znaki na szlakuSzlak z Zakopanego na Nosal zajmuje około godziny. Z wierzchołka roztacza się rozległy widok na Kotlinę Zakopiańską i całe Podhale ograniczone na zachodzie Babią Górą, a na północy Gorcami. Oryginalnie prezentuje się stąd Giewont, Czerwone Wierchy, Przełęcz między Kopami i Orla Perć. Świetnie widoczne są: górna część Doliny Olczyskiej, zamykający ją grzbiet Skupniowego Upłazu oraz kopuła Kopy Magury (1704 m n.p.m.). Po przeciwległej stronie Olczyskiej rozciąga się nagi, ogołocony z roślinności wierzchołek Kopieńca (1328 m n.p.m.).

Zejście ze szczytu Nosal

Z Nosala schodzi się grzbietem w kierunku północno-zachodnim, omijając z prawej strony urwiste, skalne turnie. Tuż przed ostatnią, wyraźniejszą z nich skręcamy w prawo w las, którym podążamy stromo w dół. Ścieżka kończy się przy brzegach strumienia Bystrej, nieopodal tamy. Stąd biegiem uregulowanego tu potoku i przez mostek idziemy w stronę drogi prowadzącej do Kuźnic, którą osiągamy przy hotelu Murowanica. Stąd powrót drogą w dół do centrum Zakopanego.

Wycieczka należy do łatwych, jest ciekawa, krótka i nie wymaga specjalnego obeznania z górami. Szlak jest dostępny dla turystów również zimą.